Jesteś na stronie Państwowej Inspekcji Pracy

Wybierz Okręgowy Inspektorat Pracy

Dodano: 11 lipca 2024
2:15 minut
Rozmowy o temperaturach w pracy w MRPiPS

W Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej 10 lipca 2024 r. odbyło się spotkanie w sprawie nowych przepisów określających obowiązki pracodawców dotyczące ochrony pracowników przed wysokimi temperaturami w miejscu pracy. Wziął w nim udział Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki.

W spotkaniu uczestniczyli także dr Liwiusz Laska, dyrektor generalny MRPiPS oraz dr hab. inż. Wiktor M. Zawieska, dyrektor Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego.

Przy tworzeniu nowych przepisów będą analizowane rozwiązania stosowane w innych państwach, a także wyniki badań CIOP-PIB.

W krajach członkowskich niektórzy ustawodawcy zdecydowali się na wprowadzenie maksymalnej temperatury w pomieszczeniach,  (np. 28°C na Słowenii), a w innych temperatura jest zależna od wykonywanej pracy. W wielu krajach po przekroczeniu pewnej temperatury pracownik ma prawo do płatnej przerwy od pracy albo odpoczynku w chłodnym pomieszczeniu. Inną możliwością jest taka zmiana organizacji pracy, żeby w czasie największego upału pracownicy mieli przerwę.

– Zmiany klimatu są coraz bardziej odczuwalne i należy na nie odpowiednio reagować. Apeluję do pracodawców, by w okresie upałów stosowali przepisy i rozwiązania techniczno-organizacyjne chroniące pracowników przed wysokimi temperaturami – mówił Główny Inspektor Pracy.

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami pracodawca powinien zapewnić pracownikom nieodpłatnie napoje, gdy temperatura na stanowiskach pracy przekracza 28⁰C, a na otwartej przestrzeni 25⁰C. Napoje powinny być dostępne stale, w ilości zaspokajającej potrzeby zatrudnionych oraz odpowiednio zimne lub gorące w zależności od warunków wykonywania pracy. Okna i świetliki powinny być wyposażone w zabezpieczenia chroniące przed nadmiernym nasłonecznieniem, np. w rolety lub żaluzje.

Uwaga!

  • Należy zapewnić sprawność i czystość urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
  • Klimatyzacja i wentylacja nie mogą powodować przeciągów ani wyziębień pomieszczeń pracy.
  • Strumień powietrza nie powinien być kierowany bezpośrednio na stanowisko pracy.

Pracodawca, dokonując oceny ryzyka zawodowego związanego z pracą wykonywaną na zewnątrz, powinien uwzględnić narażenie pracownika na promieniowanie słoneczne i zapewnić mu odpowiednie środki profilaktyczne, np. ochronę głowy, odzież ochronną, przez którą przenika mniej promieni słonecznych, oraz krem z filtrem zabezpieczający przed promieniowaniem UV.

  • Przy pracy na otwartej przestrzeni pracownicy powinni mieć możliwość odpoczynku w miejscu zacienionym i zadaszonym. 
  • Pracodawcy mogą wprowadzać rotację na stanowiskach pracy i dodatkowe przerwy, aby umożliwić pracownikom odpoczynek i regenerację sił.
  • Pracodawca może zadecydować o skróceniu czasu pracy podczas trwających upałów.
  • Skrócenie czasu pracy i dodatkowe przerwy nie mogą jednak powodować obniżenia należnego pracownikom wynagrodzenia.

Poradnik „Praca w wysokich i niskich temperaturach”

https://www.pip.gov.pl/publikacje/publikacje-dla-pracodawcow/praca-w-wysokich-i-niskich-temperaturach

Zobacz magazyn Inspektor Pracy

Zobacz również

Szukaj

Logo PIP

Menu