Jesteś na stronie Państwowej Inspekcji Pracy

Wybierz Okręgowy Inspektorat Pracy

O nas

Kryzys ekonomiczny z przełomu XX i XXI wieku wygenerował problem, z jakim także musiała zmierzyć się Państwowa Inspekcja Pracy w kolejnych latach.

Zwiększony napływ skarg od pracowników i byłych pracowników oraz nakładane na inspektorów pracy coraz to nowe obowiązki, bez zwiększenia nakładów na urząd czy powiększenia składu osobowego służby inspekcyjnej, spowodowały konieczność reorganizacji inspekcji i przygotowania inspektorów do wykonywania nowych zadań. Inspektorzy pracy musieli zająć się kontrolą przekazywania środków pieniężnych na wzrost wynagrodzeń w zakładach opieki zdrowotnej, kontrolą czasu jazdy i postoju oraz obowiązkowymi przerwami w jeździe kierowców zawodowych czy prowadzeniem ewidencji pracowników wykonujących pracę o szczególnym charakterze i w szczególnych warunkach na potrzeby „ustawy o emeryturach pomostowych”.

W następnych latach nowych obowiązków stale przybywało. Od 22 lutego 2016 roku pracodawcy mają obowiązek zgłaszania do PIP umów na czas określony zawartych z obiektywnych przyczyn leżących po stronie pracodawcy, do których nie stosuje się limitów ograniczających liczbę i czas trwania takich umów. Niedopełnienie tego obowiązku skutkuje odpowiedzialnością za wykroczenie.

Z kolei od 18 czerwca 2016 roku, kiedy weszła w życie ustawa o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług, Państwowa Inspekcja Pracy została obarczona nowymi zadaniami, dotyczącymi m.in. przyjmowania oświadczeń od przedsiębiorców zagranicznych o delegowaniu pracowników do pracy na terytorium Polski czy egzekucji kar i grzywien administracyjnych nakładanych przez organy innych państw Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego na polskich pracodawców delegujących pracowników do tych krajów.

Od 1 stycznia 2017 roku inspektorzy kontrolują również kontrakty cywilnoprawne w zakresie wywiązywania się przez przedsiębiorców z obowiązku zapłaty określonej w przepisach stawki minimalnej wynagrodzenia godzinowego i potwierdzania liczby godzin przepracowanych przez zleceniobiorcę.

Od początku 2018 roku, wraz ze zmienionymi przepisami regulującymi zasady podejmowania pracy przez cudzoziemców w Polsce, PIP ma obowiązek kontrolować pracowników zza granicy wykonujących w naszym kraju prace sezonowe. To trudne zadanie zważywszy, że z takich pracowników korzystają najczęściej gospodarstwa rolne.

Od 1 marca 2018 roku inspekcja pracy została zaangażowana także w prowadzenie kontroli zakazu powierzania pracy w handlu w niedziele i święta pracownikom i osobom zatrudnionym w ramach umów cywilnoprawnych.

Łącznie przez ostatnie ćwierćwiecze, z wyraźnym natężeniem w kilku ostatnich latach, Państwowej Inspekcji Pracy przybyło ponad 30 nowych zadań, wymagających dodatkowych nakładów pracy.

Stało się to przy wzroście liczby inspektorów z 1300 do zaledwie 1500! Obecnie inspektorzy pracy realizują już ponad 40 zadań ustawowych.

Wciąż dochodzą nowe zadania. O wszystkich informujemy na bieżąco na stronie internetowej PIP.

Powstanie Inspekcji Pracy

Pobierz i przeczytaj książkę przedstawiającą historię Państwowej Inspekcji Pracy

Rok wydania: 2019

Liczba stron: 322

Pobierz książkę

Szukaj

Logo PIP

Menu