Dodano: 3 marca 2025
4:47 minut
Zdjęcie ilustracyjne

Celem działania Państwowej Inspekcji Pracy nie jest odebranie rolnikom dopłat bezpośrednich. Nie będziemy prowadzić masowych kontroli w rolnictwie. Nie będziemy kontrolować gospodarstw rolników indywidualnych – uspokaja Marcin Stanecki.

(Zobacz nagranie)

Powodem wydania oświadczenia przez Głównego Inspektora Pracy Marcina Staneckiego są napływające do Inspekcji Pracy liczne pytania ze środowiska rolniczego, dotyczące nowych kontroli w zakresie warunkowości społecznej, które Inspekcja Pracy będzie prowadzić w tym roku.

– Państwowa Inspekcja Pracy będzie prowadzić, dokładnie tak samo jak w latach poprzednich, czynności kontrolne wobec rolników posiadających status pracodawcy. Nowością będą jedynie kontrole na uproszczonych zasadach obejmujące rolników wytypowanych do kontroli przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – wyjaśnia szef Inspekcji i uspokaja. – Celem działania Państwowej Inspekcji Pracy nie jest odebranie rolnikom dopłat bezpośrednich. Nie będziemy prowadzić masowych kontroli w rolnictwie. Nie będziemy kontrolować gospodarstw rolników indywidualnych.

Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2025 roku każdy kraj członkowski Unii Europejskiej ma obowiązek wprowadzić warunkowość społeczną do działań prowadzonych w rolnictwie. Mechanizm warunkowości społecznej polega na uzależnieniu wysokości wsparcia finansowego udzielanego rolnikom od przestrzegania krajowych przepisów, którymi wdrożono wybrane dyrektywy UE.

W polskim systemie prawnym funkcję agencji płatniczej pełni Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) – przyjmuje wnioski rolników (beneficjentów), przeprowadza kontrole spełniania warunków przyznawania płatności oraz przyznaje (wypłaca) płatności. Nadzór nad ARiMR sprawuje minister właściwy ds. rolnictwa i rozwoju wsi.

Kontrole będą się odbywać się we wskazanych przez ARiMR zakładach pracy, które pobierają dopłaty bezpośrednie. Kontroli przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy nie można przeprowadzić zdalnie.

Podczas kontroli podmiotów objętych działaniem Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie warunkowości społecznej brane będą pod uwagę następujące akty prawne UE, implementowane do prawa polskiego w Kodeksie pracy i rozporządzeniach wykonawczych do art. 23715 Kodeksu pracy:

  • Przejrzyste i przewidywalne warunki pracy 2019/1152 (obszar Zatrudnienie);
  • Środki zachęcające do poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy 89/391/EWG (obszar Bezpieczeństwo i higiena pracy DYREKTYWA RAMOWA);
  • Minimalne wymagania w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania przez pracowników sprzętu roboczego 2009/104/WE (obszar Bezpieczeństwo i higiena pracy).

Poniżej przytaczamy dokładne zapisy aktów prawnych. Wynika z nich, że kontroli podlegają jedynie podstawowe zagadnienia. W warunkowości społecznej nie są poruszane szczegółowe kwestie dotyczące zagrożeń fizycznych, chemicznych i biologicznych, które występują w środowisku pracy rolniczej, a których zapobieganie określone jest w innych rozporządzeniach prawa krajowego.

– Wynika z tego, że rolnicy wskazani przez ARiMR będą w lepszej sytuacji niż rolnicy kontrolowani na ogólnych zasadach, bo zakres naszej kontroli u nich będzie węższy – dodaje Główny Inspektor Pracy.

Zgodnie z załącznikiem IV do rozporządzenia 2021/2115 podczas kontroli Państwowej Inspekcji Pracy będą brane pod uwagę następujące przepisy dotyczące warunkowości społecznej:

Obszary

Mające zastosowanie akty prawne

Odnośne przepisy

Wymogi

Zatrudnienie

Przejrzyste i przewidywalne warunki pracy

Dyrektywa (UE) 2019/1152

art. 3

Warunki zatrudnienia należy przedstawić na piśmie („umowa o pracę”)

art. 4

Zapewnienie, aby zatrudnienie w rolnictwie odbywało się na podstawie umowy o pracę

art. 5

Umowę o pracę należy przedstawić w ciągu pierwszych siedem dni świadczenia pracy

art. 6

Zmiany w stosunku pracy należy przedstawić w formie dokumentu

art. 8

Okres próbny

art. 10

Warunki dotyczące minimalnej przewidywalności pracy

art. 13

Szkolenie obowiązkowe

Bezpieczeństwo i higiena pracy

Środki zachęcające do poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy

Dyrektywa 89/391/EWG

art. 5

Przepis ogólny nakładający na pracodawcę obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy

art. 6

Ogólny obowiązek pracodawców do przyjmowania środków niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobiegania zagrożeniom oraz informowania i szkolenia

art. 7

Usługi w zakresie ochrony i profilaktyki: wyznaczenie jednego lub kilku pracowników do prowadzenia działań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy lub zatrudnienie kompetentnych służb zewnętrznych

art. 8

Podjęcie przez pracodawcę środków dotyczących pierwszej pomocy, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników

art. 9

Obowiązki pracodawców w zakresie oceny stopnia zagrożeń, w zakresie środków ochronnych i sprzętu ochronnego, rejestrowania i zgłaszania wypadków przy pracy

art. 10

Informowanie pracowników o zagrożeniach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz o środkach ochronnych i zapobiegawczych

art. 11

Konsultacje i udział pracowników w dyskusjach na temat wszystkich kwestii związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy

art. 12

Pracodawca musi zapewnić pracownikom odpowiednie szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy

 

Minimalne wymagania w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania przez pracowników sprzętu roboczego

Dyrektywa 2009/104/WE

art. 3

Ogólne obowiązki zapewnienia, aby sprzęt roboczy był odpowiedni do wykonywania pracy przez pracowników bez szkody dla ich bezpieczeństwa i zdrowia

art. 4

Przepisy dotyczące sprzętu roboczego: musi być zgodny z dyrektywami Unii i ustanowionymi minimalnymi wymogami oraz być odpowiednio konserwowany

art. 5

Kontrola sprzętu roboczego – sprzęt powinien być poddany kontroli po zainstalowaniu i okresowo kontrolowany przez kompetentne osoby

art. 6

Sprzęt roboczy stwarzający szczególne ryzyko może być użytkowany jedynie przez osoby, którym przydzielono zadanie jego użytkowania, a wszelkie naprawy, modyfikacje i konserwacja mają być wykonywane przez wyznaczonych pracowników

art. 7

Ergonomia i ochrona zdrowia pracowników

art. 8

Pracownicy otrzymują odpowiednie informacje oraz, w stosownych przypadkach, pisemne instrukcje użytkowania sprzętu roboczego

art. 9

Pracownicy powinni zostać odpowiednio przeszkoleni